DM10 for efterskoler 2018

Elever på alle poster – og på podiet.

DM10 for efterskoler – en kold, men fantastisk, fornøjelse.

Vi var igen i år medarrangør af Danmarksmesterskaberne i 10 km løb for efterskoler. Et event hvor vores elever sætter et stort aftryk på afviklingen.
Med flotte resultater fik vi på fornem vis også sat yderligere fokus på Strib Idrætsefterskole – især i forbindelse med præmieoverrækkelsen.

Elever der kan tage ansvar og smile til trods for frost – det er vores elever!

De seneste uger har eleverne i samarbejde med arrangørerne bag Lillebælt Halvmarathon og Strandvejsløbet planlagt, koordineret og gjort klar til to løb. I dag fredag galt det DM10 for efterskoler og i morgen lørdag lyder startskuddet til Strandvejsløbet. På de to dage snører ca. 2000 løbere skoene og tilbagelægger 10 km langs Strandvejen foran skolen.

Som medarrangør har vores elever ansvaret for bl.a. uddeling af startnumre og goodiebags, samt for væskedeporter og vejvisningsposter. De har desuden sat telte, hegn, film- og lydudstyr, præmiepodie og alt andet op, som skal bruges til at få et arrangement af denne størrelse til at fungere. De tager stort ansvar for deres opgaver, hjælper hinanden og formåede i dag, trods den bidende kulde, at smile og skabe en fantastisk stemning. I morgen er de igen vigtige medspillere når Strandvejsløbet skal afholdes. Et løb for motionister og dem med rigtig hurtige løbesko. Her skal Danmarksmesteren på 10 km løb på landevej nemlig findes. Det bliver en spændende, men også endnu en kold dag, hvor vores eleverne igen tager arbejdshandskerne på og skaber får gode erfaringer omkring afvikling af events.

PÅ PODIET MED FLOTTE RESULTATER

I alt deltog 31 efterskoler i dagens DM, og flere af dem havde mere end 50 elever på startlisten. Vi havde selv 7 elever med løbsnummer på trøjen, og de løb alle et rigtig flot løb. De nappede 4 præmier, og vi har nu æren af at have Danmarks 2. hurtigste efterskolepige. Astrid kom over målstregen i tiden 45,22 min. og havde desuden den hurtigste tid på slutsprinten. Hun var ikke den eneste med god fart i benene. Sprint-konkurrencens nr. 1 og nr. 2 havde nemlig også SIE-logo på trøjen. Mathias Jensen smed alle kræfter i puljen og løb de sidste 80 m. ind til målstregen på kun 12,66 sek. Lige i hælene havde han Jonas Kamper, som fik en flot 2. plads. Vores hurtigste dreng på 10 km distancen var Nicolai Fredsted, som efter 42,50 min. velfortjent kunne løsne skoene og slappe af.

DM10 mesterskabet nappede Ebbe Møller fra Vejle Idrætsefterskole i tiden på 33:46.

Tiderne for vores løbere:

Nicolai Fredsted: 42:50

Astrid: 45:22 – Spurten: 17,87