Musikteater

“Hvad nu hvis?”

Musikteaterugen giver vigtige point 

Den årlige musikteateruge på Strib Idrætsefterskole løb af stablen i uge 11. Efter en uge med fokus på replikker, dansetakter, rekvisitter, lys og lyd og kostumedesign er eleverne igen vendt tilbage til livet som idrætsefterskoleelev. Her får I et lille tilbageblik på musikteaterugen. 

Traditionen tro stod lærerne for musikteaterets overordnede rammer, der i år bar titlen, ”Hvad nu hvis”. Herefter udviklede eleverne selv manuskriptet. Kun med en smule hjælp fra lærerteamet og Kristian Fjord, der for tredje år i træk var hyret ind som instruktør.
Teateret bestod af tre akter, der satte luppen under tematikkerne, ”Hvad nu hvis kærligheden forsvinder, Hvad nu hvis teknologien tager over og Hvad nu hvis 3. verdenskrig bryder ud. I løbet af den 1,5 time lange forestilling tager tre filosoffer, spillet af eleverne, publikum med ind i deres tanker om de forskellige temaer. På scenen udspilles eksempler på svære familieforhold, dating anno 2019, vrede feminister, en Frankenstein-lignende professor, der designer et overmenneske og mennesker, der bliver tilfangeholdt i en kostald. Eleverne har med andre ord ramt en del af samtiden, men også sat fantasien fri for fuldt blus. Alt sammen med et glimt i øjet.  

Langt de fleste af eleverne har ingen eller ganske få forudsætninger for at stå på en scene, spille musik eller danse efter en bestemt koreografi. Det er heller ikke alle, der er vant til at sy, arbejde med scenebyg eller kender til teknikken bag lys, lyd og kamera. 

Men i løbet af ugen bliver der knoklet på fra alle sider og kanter. Ejerskabsfølelsen blandt eleverne er ikke svær at få øje på og med samhørigheden lykkedes det at få alle klædt godt på til deres opgaver, på og uden for de skrå brædder. 

Ugens arbejde kulminerede torsdag aften, hvor cirka 400 mennesker var vidner til en forestilling, der både bragte smil, grin, uplanlagte grineflip, smuk sang, seje dansere, dramatiske scener og gæve replikker med sig. Alt i alt en vellykket forestilling. Med knap en uge til forberedelserne er kreativiteten blandt eleverne, fællesskabet og oplevelsen af nye vinkler på sig selv og hinanden målet og det, der giver værdi. 

Der er blevet skubbet til elevernes grænser, udfordret og skabt nye erfaringer. Endnu engang er elever vokset med deres opgaver. ”Det gør jeg bare ikke”-tanker er blevet ændret til ”Det kan jeg faktisk godt”.

 Selvom flere elever undrende har spurgt, hvorfor de skal igennem en musikteateruge, når nu de er på en idrætsefterskole, så bliver musikteaterugen garanteret end stor del af bunken med efterskoleminder.

RING MIG OP

Vi vil så gerne snakke med dig, så efterlad dit navn og nummer i formularen nedenfor, så ringer vi dig op.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.