Teaterstykke fremført af elever

Musikteater

Skrevet af elev Laurits Dall Ellegaard

Livet på en efterskole byder sjældent på en ensformig hverdag, og sidste uge var ingen undtagelse på Strib Idrætsefterskole. De sportsglade elever skulle prøve kræfter med scenekunsten i deres årlige musical, hvor eleverne selv stod for alt fra manuskript til kostumer og kulisser.

Når bolden byttes ud med replikker

Fem dages intensiv forberedelse kulminererede sen fredag eftermiddag, da familie til efterskoleeleverne tog plads i den store sportshal foran scenen. Alle ugens skoletimer, træningspas og en del fritid var sat til at skrive, øve, sy kostumer, lave kulisser osv. Og det er ikke uden udfordringer, når halgulvet og grønsværen skiftes ud med scene og systue. – ”Det har været svært at sætte sig ind i rollerne, og så har det krævet megen tålmodighed at starte helt fra bunden”, lyder det fra Mads Meyer, som har besat en af de bærende roller. Han synes og dog også, at det har været enormt fedt at prøve noget nyt, og at få indblik i en anden type af performance end boldspil. ”Selvom det har været enormt fedt, har det også været meget hårdere end forventet. Der skal virkelig forberedes meget og vi har kørt meget hårdt på, men det gjorde det også sjovt.”

Instruktøren var positivt overrasket

For at få det bedst mulige resultat ud af ugens anstrengelser havde skolen allieret sig med en ekspert på området. Uddannet skuespiller Kristian Fjord fungerede gennem hele ugen som instruktør på stykket, og det var ikke uden grund, at han valgte at hjælpe Strib Idrætsefterskole. ”Jeg har selv en stor kærlighed til både efterskole og højskole eftersom jeg har gået på begge, og så er det jo sjovt at lære eleverne at kende”, fortæller Kristian. Ligesom det for eleverne har være en udfordring, har der også været udfordringer for Kristian Udfordringen ligger jo i at ALT skal laves på under en uge, men det er jo netop det sjove ved sådan noget her.” Men trods de store udfordringer og besværligheder med nervøsitet, tålmodighed og sceneskræk havde eleverne, en som alle, taget udfordringen op og fået det til at spille. Noget som Kristian især var positivt overrasket over. ”Da jeg gik ind til det her, var det lidt med bange anelser, men jeg kunne hurtigt se, hvor meget alle ville det her. Det var især fedt at se, hvor megen tålmodighed eleverne besad. Det gjorde det noget nemmere.”

Rammerne var givet, resten stod de selv for

Efterskolens lærere havde på forhånd dannet rammerne for, hvad stykket skulle handle om og eleverne arbejde derfor ud fra et grundemne, der handlede om, om mennesket helt grundlæggende er godt eller ondt. Men hvordan det skulle føres ud og fremføres var op til eleverne selv. Alle elever havde ugen forinden giver ønsker for, hvad de ville lave og de blev derefter fordelt ud på specifikke områder, som fx skuespiller, manuskriptforfatter eller scenearbejder. Selve ”teaterugen” startede ud med at alle bidrog med ideer til handlingen, hvorefter det var manuskriptforfatternes opgave at udarbejde den endelige handling. Herefter startede en større proces med at få besat rollerne og få fremstillet kulisser og kostumer. Det hårde arbejde med at få til at klappe stod på helt til fredag, hvor frugten endelig skulle høstes og stykket havde sin eneste forestilling.

Der var grin, klap, panderynker og stående applaus

Kl. 16.00 trillede de første tilskuere ind på parkeringspladsen, og sommerfuglene i maven lettede en smule hos eleverne på Strib Idrætsefterskole. Ca. 400 børn, unge og ældre tog plads foran den store scene med spotlights og mikrofoner, og der var helt stille, da lyset tændtes og første af 3 akt begyndte. Med en engel og en djævel som to figurer, der skulle nå til enighed i spørgsmålet om, om mennesket grundlæggende er godt eller ondt, tog forestillingen sine tilskuere med på en rejse gennem et fængsel, et kollektiv og et afsnit af paradise hotel. Man kunne se forundring, glæde og grin på tilskuere rækkerne, og eleverne gjorde et rigtig flot stykke arbejde, der i sidste ende blev belønnet med stående klapsalver. “Det har været en rigtig god uge, hvor vi er blevet udfordret på en helt ny måde. Det var så fedt at stå sammen på scenen med resten af skolen og bukke og vide, at det hele var gået rigtig godt”, fortalte Mads Meyer kort efter forestillingen.