Der bliver øvet keyboard i musiklokalet

I en andens fodspor

Skrevet af: Katrine Skov

Midt i marts var to aftener sat af til et helt specielt projekt – nemlig ”I en andens fodspor”. Eleverne skulle med ledetråde i hånden, finde frem til en anden elev, som skulle være vært for aftenen. Når man havde fundet sin vært, skulle han eller hun introducere de aktiviteter, som de havde planlagt for aftenen.

Det handler om at lære hinanden bedre at kende

”I en andens fodspor” er et KTK projekt, som har til formål at styrke det brede fællesskab, som vi har på Strib Idrætsefterskole. ”Med det her arrangement, giver vi eleverne mulighed for at vise deres kammerater, hvad de interessere sig for”, fortæller viceforstander Charlotte Toft, og tilføjer, at det også giver eleverne mulighed for at komme i kontakt med nogle dem, som de måske ikke snakker så meget med til daglig, og at de nye relationer ofte giver eleverne mulighed for at udbygge deres forståelse for andre og deres interesser.

Elevernes forskellighed skaber et godt fællesskab

Eleverne viste stort engagement i aktiviteten og synes har været sjovt både at være vært og at være gæst hos hinanden. Da der er stor forskel på vores elever, var der også stor forskel på, hvilke aktivitet, værterne havde arrangeret til deres gæster. Der blev gået ture, undervist i guitar og ukulele, bagt kager, festet med vand-pong, quizzet, sminket, masseret, løst rubiks-cubes, set serier, spillet computer, yatzy, skak og meget, meget mere. Stor ros til elevernes åbenhed og nysgerrighed overfor hinanden og hinandens forskelligheder. Det var en fantastisk hyggelig aften.

Mathilde Gadegaard fortæller: (elevfortælling)

Det var en så hyggelig aften. Man kunne mærke at den første aften, var der en lidt nervøs, men helt klart også en sjov stemning, fordi man viste ikke, hvem man var blevet sat sammen med. Vi fik nogle små sedler med nogle ledetråde om vores partner. Ud fra ledetrådene viste jeg med det samme, hvem jeg havde fået som makker. Christian Dalager.

Første gang skulle jeg være gæst hos Dalager. Vi skulle ud at gå en lille tur, men snakken gik, og vi endte med at gå i to timer. Selvom jeg normalt ikke har snakket så meget med Dalager, kunne man snildt få tiden til at gå. Anden aften skulle jeg være vært for, og det var også fedt, at Dalager var klar på det, jeg havde planlagt. Vi skulle lave armbånd. Jeg havde også købt nogle kager, som vi pyntede, mens vi snakkede og var kreative.

På de to aftener, var stemningen på skolen virkelig god. Det var fedt at blive sat sammen med en, som man normalt ikke snakkede så meget med, og det viste sig jo, at man sagtens kunne snakke, grine og finde en masse ting man havde til fælles. Det har helt klart givet mig et bedre venskab med Dalager. Jeg synes også, det har været helt vildt hyggelig, at kunne gå rundt at høre om, hvad de andre par har lavet, og hvor meget de havde hygget sig. Jeg håber helt klart på, vi kan få en ny runde. For selvom vi alle kender hinanden, giver det noget helt andet at få lidt tid en og en.