Stærke mænd til idrætscross

Idrætscross dag på Strib

Kræver mere end styrke

Skrevet af Katrine Skov

Lørdag d. 20 maj blev der afholdt idrætscross for Strib Idrætsefterskoles over 100 elever, som kæmpede om den prestigefyldte titel som linjemestre. Med mange varierende former for udfordringer, er idrætscrossdagen på mange måder med til at vise, hvor vigtigt det er, at et hold består af personer med forskellige kompetencer.

En lang dag med fuld koncentration

I løbet af året har eleverne trænet i de forskellige discipliner, som de kæmpede i lørdagen igennem. Idrætscross, eller Adventure Racing som det også kaldes, er et begreb, der dækker over en kombination af flere forskellige idrætsdiscipliner, præcisions- og udholdenhedsidrætter. Ved et idrætscross-løb afvikles de forskellige idrætsgrene i forskellige heats, og der kæmpes på de præmisser som naturen udbyder.

Eleverne på Strib Idrætsefterskole startede dagens 1. ud af i alt 4 heat kl. 09.00, og med sidste heat afviklet kl. 15.45, var dagens helt store udfordring at holde koncentrationen i de mange timer. Men eleverne gik på med højt humør og lod sig ikke slå ud af lidt modstand fra formiddagens lidt blæsende og kolde vejr, som heldigvis vendte og blev helt fantastisk i løbet af eftermiddagen.

Det er især holdindsatsen, der tæller, når titlen skal i hus

Idrætscross stiller store krav til fysik og udholdenhed, men det er lige så vigtigt for eleverne at arbejde sammen som en gruppe, og udnytte de kompetencer, som den enkelte kan bidrage med, da alle på holdet skal gennemføre løbet, for at slutresultatet er gyldigt.

“Det har været en mega sjov dag”, fortæller Christian Dalager fra badmintonlinje. “Noget af det vigtigste for vores hold i dag var, at vi hurtigt fandt ud af, hvad vores styrker og svagheder var, så vi kunne supplere hinanden. Og så var det super vigtigt for os at kommunikere og snakke sammen, så vi havde en fælles strategi at gå ud fra”, fortalte en træt, men smilende Christian.

Eleverne kæmpede i teams af 4, og den store prestigefyldte vindertitel blev tildelt den linje, hvis teams opnåede den bedste gennemsnitstid. Dvs., at håndbold-, badminton og fodboldlinjen kæmpede som samlet enhed, for at komme øverst på sejrsskamlen. Men der blev også kæmpet om at være det hurtigste team, samt om at vinde dagens 4 heats enkeltvis. Så der var flere muligheder for at komme på podiet til præmieoverrækkelsen sidst på dagen.

Varierede udfordringer giver lige vilkår for alle og tester elevernes forskellige styrker.

Kasper Elmegaard Olesen har de sidste mange år, sammen med Jan Christoffersen, været frontmænd i planlægningsprocessen af eventen og ser dagen som en god læringsproces for eleverne. “Eleverne bliver udfordret på flere områder. Vores idrætscrossdag sikrer nemlig, at eleverne ikke kun skal udnytte deres fysiske styrker. Også præcisionsevner, fingersnilde og logisk-tankegang er kompetencer, som kan få eleverne hurtigt gennem opgaverne”, fortæller Kasper Olesen.

Eleverne skulle som gruppe blandt andet skyde med bue og pil, lave sudoku, ro kajak, tænde bål, krydse en mur og flytte tårne af forskellige elementer. Det er netop den brede sammensætning af opgavertyper, som gør, at elevernes samlede kompetenceramme bliver testet. “Vi oplever lige pludseligt, at grupperne finder ud af, at nogle har styrker på fx. de tankeeksperimenterende poster, mens andre tager over, når der skal løftes tunge ting og løbes stærkt. I år var det igen rigtig fedt at se, hvordan eleverne fandt styrker og svagheder på deres teams, og hvordan se hvordan de hjalp hinanden igennem de mange timers udfordringer”, fortæller den smilende eventarrangør, der igen i år synes, at dagen har været alle planlægningstimerne værd.

Årets store vindere

Håndboldlinjen vandt i år æren af at være den hurtigste linje på idrætscrossdagen. De præsterede i gennemsnit en tid på 1 time 54 minutter og 19 sekunder for alle 4 heats. Dertil var det nogle virkelig seje badminton drenge, der i år tog sejren som hurtigste team med en tid på 1 time 39 minutter og 16 sekunder. Foruden at være det hurtigste team på dagen var holdet, bestående af Kristoffer T, Asger B, Mads K og Mikkel K, nemlig også vindere på 3 af de 4 heats, som alle i dag har været igennem.