Kostprofil

På Strib Idrætsefterskole spiser vi en varieret og ernæringsmæssig god kost. Den er tilpasset, så den passer til vores målgruppe, som er unge mellem 14 og 18 år. For at køkkenpersonalet kan tilbyde eleverne den bedste ernæring på skolen, tillader vi ikke, at man selv medbringer nogen former for mad i spisesalen, ligesom at alle obligatoriske måltider indtages i spisesalen.

Vi følger de 10 kostråd fra Sundhedsstyrelsen:

• Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  • Spis frugt og mange grønsager
  • Spis mere fisk
  • Vælg fuldkorn
  • Vælg magert kød og kødpålæg
  • Vælg magre mejeriprodukter
  • Spis mindre mættet fedt
  • Spis mad med mindre salt
  • Spis mindre sukker
  • Drik vand

Derudover er følgende gældende:

• Vi tilbyder 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider om dagen.
  • Vi bruger så vidt det er muligt årstidens frugt og grønt.
  •  Vi bager alt vores bagværk selv (ikke rugbrød).
  • Vi bruger så vidt muligt friske råvarer.
  • Vi begrænser meget vores brug af halv- og helfabrikater.
  • Vi har fri frugtordning i løbet af dagen og til aftenteen.

Ved festlige lejligheder og arrangementer serverer vi festmad. Ligesom der også er forskel på hverdags- og weekendmenuer. Ved højtider serverer vi den mad, der er tradition for.

Vi hjælper gerne med speciel kost til f.eks fødevareallergi, glutenallergi og diabetes. Dog skal der forevises en lægeattest på, hvilken allergi eleven har, så vi er sikre på, at maden er lavet med øje for netop den allergi eleven har.

Vores måltider ser således ud:

Morgenmad kl. 7.20 – 7.55: Frisk bagt grovbrød eller grovboller, havregryn, havrefras, cornflakes, havregrød, rugbrød, ost, pålæg, marmelade, surmælksprodukter, rugbrødsdrys, frisk frugt og rosiner. Dertil mælk, kaffe og te.

Formiddagsservering kl. 9.30 – Frugt og/eller grønt og friskbagte grovboller. Vand, kaffe eller te.

Middag kl. 12.05: Varm mad med hjemmebagt brød, salatbar og andet grønt. Der serveres frisk fisk og vegetarmad ca. 1 gang om ugen. Vi veksler mellem svine- og oksekød, kylling og kalkun, helt og hakket kød. Vi bruger rigtig mange grønsager, også de grove. Vi præsenterer maden for eleverne, så de ved, hvad der er i maden. Til middag serveres vand til maden.

Eftermiddagsservering kl. 14.30: Grovboller og frugt, vand, kaffe eller te.

Aftensmad Kl. 18.00: Rugbrød med varierende slags pålæg samt fisk, æg samt 1 lun ret. Desuden er der hver dag en salatbar m. varianter af grønsager og tilbehør. Der serveres vand og mælk til aftensmaden.

Aftenservering Kl. 21.00: Grovboller eller knækbrød. 1 gang om ugen serveres kage, koldskål eller anden dessert. Til aftenserveringen kan eleverne vælge mellem kaffe, te eller vand .

Fødselsdage: Vi fejrer elevernes fødselsdage ved at hejse flaget på plænen, og ved at synge fødselsdagssang i spisesalen til middag. Vi serverer lagkage eller brunsviger og kakao i deres kontaktgruppe, hvor eleverne samles, hygger sig og fejrer fødselaren.

Ansatte i køkkenet:
I køkkenet brænder personalet for den sunde og inspirerende kost. Vi tilstræber, at kosten skal være et godt eksempel på sunde kostvaner, som de unge kan få under deres ophold her på skolen og senere tage med sig videre i livet. Vi deltager i relevante kurser og følger med i udviklingen.

Klik her og læs mere om køkkenordningen og kost.