Samvær og fællesskab

En stor del af efterskolelivet er baseret på samvær mellem både elever og lærere. Når mange er samlet, er det som udgangspunkt vores synspunkt at man har et grundlæggende fællesudgangspunkt for samvær, og vi har derfor et sæt retningslinjer vi tager afsæt i.

Retningslinjer:
  • Som elev på Strib Idrætsefterskole befinder jeg mig i et efterskolerum, hvor der er plads til forskelligheder
  • Jeg respekterer andre og andre respektere mig
  • Jeg har en vigtig rolle i fællesskabet og ønsker at bidrage positivt
  • Jeg har tillid til min grundværdi for samværet med mine skolekammerater, lærer og personale
  • Mine handlinger påvirker min rolle, og jeg er ansvarlig for de handlinger jeg udfører
  • Jeg vil gennem mit ophold på Strib Idrætsefterskole sigte efter at se og ikke at blive set
Fællesskab

Som skole er vi bevidste om at fællesskaber kan være store og små og at de ikke nødvendigvis opstår af sig selv. Vi gør os derfor umage med at danne nogle gode rammer for at fællesskaber kan udvikles, plejes og nydes. Ligeledes er det vigtigt at eleverne inddrages og hjælpes til at tage ansvar for fællesskabet.

Vi sørger for at eleverne i det daglige kommer til at snakke med mange forskellige medstuderende. Værelserne blandes så meget som muligt – ud fra linje og geografi. Der er faste pladser i spisesalen, som skifter ca. 4 gange om året. I de obligatoriske boglige fag blandes linjer og værelser også. Desuden sættes eleverne på ture og andre aktiviteter sammen med nye medstuderende, f.eks. på skihold under skituren.

Vi laver mange aktiviteter, både for hele holdet, linjer, kontaktgrupper og på hjemmeaftener, hvor alle elever skal deltage i en aktivitet med andre elever. Derudover sættes fællesskabet flere gange årligt på dagsordenen på det ugentlige kontaktgruppemøde. Elevholdet formulere hvert år deres egne årgangsværdier: Værdier som de ønsker skal være kendetegnende for deres fællesskab.

For at sikre gode rammer for fællesskabet og elevernes trivsel har vi som skole besluttet at der udover værdier og retningslinjer er nødt til at være nogle regler for samværet på skolen.

Regler for samvær:

• Vi forbeholder os retten til at behandle eleverne forskelligt.
  • Euforiserende stoffer og spiritus er ikke tilladt på skolens område (samt til og fra skolen).
  • Skolen er røgfri.
  • Eleven skal passe sit skolearbejde og sine praktiske opgaver. Hvis man ikke er aktiv og deltager i undervisningen og de praktiske opgaver på skolen, kan det medføre, at skolen afbryder samarbejdet med eleven.
  • Eleverne har mødepligt til timer, måltider, arbejdsopgaver og fællesarrangementer.
  • Lærerne forbeholder sig ret til at modarbejde “isolation” eller “udelukkelse”
  • Det er ikke tilladt at gå i seng med hinanden ellera have anden seksuel samkvem
  • Mobning tolereres ikke.
  • Man må ikke ophænge eller bære symboler af racistisk / diskriminerende art.

Overtrædelse af disse samværsregler kan medføre bortvisning.