Linjefag

Formål:
Formålet med undervisningen i badminton er at styrke og udvikle den enkelte elevs kompetencer og færdigheder indenfor det tekniske, taktiske og fysiske område. I et spændende og udfordrende træningsmiljø skal eleven lære sine egne styrker og svagheder at kende og dermed også selv blive i stand til at udfordre og udvikle sig som spiller.
Eleven skal i undervisningen finde glæden ved badminton spillet og indgå i et forpligtende fællesskab.
I årets løb vil vi deltage i pointgivende turneringer både individuelt og som hold.

Slut:
Det er et mål, når året er omme, at eleverne har udviklet deres færdigheder markant, og at hovedparten af spillerne er rykket en række op: Fra C til B, fra B til A osv.

Indhold:
Der vil være 4 ugentlige træningspas af halvanden times varighed. Indholdet vil være følgende:
- Individuel teknisk træning.
- Koordination og bevægelighed.
- Kamptræning
- Konditions- og muskeltræning
- Taktisk træning
- Deltagelse i turneringer individuelt og hold.

Arbejdsmetode og tilrettelæggelse:
Der arbejdes med den fysiske træning både på og uden for banen. Der styrketrænes og trænes kondition i vores fysiske træningspas. Alle typer af timer startes med en opvarmning, så elevernes krop er klar til at yde deres bedste.

Håndbold

Formål:
Vores vigtigste formål er, at vores elever på håndboldlinjen har forbedret sig på den ene eller anden måde og dermed kan sige, at de er blevet en bedre håndboldspiller, når de er færdige med at gå på Strib Idrætsefterskole. At de fortsat har lysten til og glæden ved, selv at være aktiv eller at være træner i klubregi, i deres fremtidige liv.
Derudover vil vi give eleverne indsigt i og forståelse for håndboldspillet både træningsmæssigt og holdningsmæssigt. Dermed menes fairplay-dimensionen og det at indgå i det forpligtende fællesskab.

Slutmål:
De skal generelt blive bedre til de grundlæggende elementer i håndboldspillet i forhold til den tekniske, taktiske og mentale del. De skal blive gode til at få det maksimale ud af egne og holdets ressourcer. Eleverne skal fortsat have lysten til at være aktiv som spiller eller som træner i fremtiden.

Indhold:
Træningen omhandler alle spillets facetter – og vi arbejder med håndboldrelevant fysisk træning, tekniske og taktiske færdigheder, og sidst men ikke mindst deltager vi i forskellige turneringer.

Arbejdsmetode og tilrettelæggelse:
Vi arbejder med taktiske færdigheder, som bevægelsesbaner i forsvar og angreb, angrebsåbninger, overgange og løbebaner. Vi arbejder med tekniske færdigheder, som skudafvikling, driblinger, finter, afleveringer, faldeteknikker, sjove tekniske øvelser samt kreative skudformer. Vi arbejder forskelligt med de metoder, som vi finder rigtige. Generelt bygges en træning op med mange forskellige elementer; opvarmning, målmandstræning, skud, kontrafase, fokusområder fra gang til gang, samt spil i forskelligt omfang.

Vi afholder spillersamtaler for at forbedre og sætte fællesmål, for den enkeltes trivsel og udvikling.

Fodbold

Formål:
Formålet med linjeundervisningen i fodbold er, at eleverne oplever værdien og glæden ved det forpligtende fællesskab. Herigennem skal lysten til at fastholde at dyrke holdsport og særligt lysten til holdsporten fodbold styrkes.

Slutmål:
Efterskolen ønsker at give eleverne følgende oplevelser med på fodboldlinjen:
1. Eleverne skal finde glæden ved holdsport gennem en kombination af både leg og konkurrence.
2. Eleverne skal opleve en individuel udvikling og samtidig få en forståelse for, hvordan det individuelle skal kombineres med det kollektive.

Indhold:
Eleverne opnår større viden indenfor følgende tre hovedområder.

Fysisk: Eleverne bygger på deres grundform og får mulighed for at øge deres fysiske form både styrke, hurtighed og koordinationsmæssigt.
Teknisk: Eleverne stimuleres til en større teknisk kunnen gennem mindre possesionsspil og tekniske øvelser i træningen.
Taktisk: Den taktiske forståelse forsøges at udvikles i høj grad i linjeundervisningen. Særligt i starten arbejdes der med deres taktiske forståelse af spillet og rette placering på banen.

Der lægges stor værdi i at skabe et godt fodboldmiljø på linjen, så eleverne oplever tryghed og glæde i fodboldmiljøet. Linjeundervisningen søger at at skabe et godt miljø med tryghed og glæde, der giver eleverne forsætning for at opnå de ovenstående kompetencer indenfor både fysisk, teknisk og taktisk kunnen. Det gode miljø skabes gennem sociale aktiviteter og undervisere, der opsætter rammerne, ser på den enkelte spillers udvikling og som gør det muligt at skabe tryghed og glæde

Arbejdsmetode og tilrettelæggelse:
- Alle træner fælles, niveauopdelt og positionsopdelt
- Individuelle samtaler – udviklingsmål
- Græs og kunst

I forhold til arbejdsmetoder arbejder trænerne/underviserne meget på tværs af holdene, så der kommer mange øjne på den enkelte spiller og der er mulighed for at kunne rykke op og ned blandt de givne hold på efterskolen. Vores tankegang er at jo flere øjne, der er på den enkelte spiller, jo større sandsynlighed er der også for udvikling og forskellig syn på spillerens kvaliteter.

Efterskolelivet har givet mig venskaber for livet

At være elev på Strib Idrætsefterskole gav mig mange gode ting. Et fællesskab uden lige blev hurtigt skabt, hvor alle snakkede med alle.

Læs LOTTES historie